Lijkt het je wat om een bedrijf op te starten in de b2b e-commerce sector? Het vergt flink wat inspanning om een effectieve b2b-webshop op te zetten. Voordat je aan het avontuur begint is het belangrijk dat je goed bent voorbereid en begrijpt wat deze sector precies inhoudt. Wat is het verschil tussen B2B en B2C?Als je interesse hebt in de sector weet je waarschijnlijk al wat de verschillen zijn tussen b2b en b2c. B2c staat voor business-to-customer, deze bedrijven zijn toegespitst op de consument en particulieren. Bedrijven die zich richten op business-to-business zijn niet bezig met consumenten, maar verkopen hun goederen direct door aan andere bedrijven. Dit betekent dat je b2b-webshop anders zal zijn ingericht dan de standaard b2c-webshop. Met name het einddoel van de klant maakt het verschil: b2c-webshops zijn ingericht om de producten zo aantrekkelijk mogelijk aan te prijzen en proberen de consument lang op de site te houden zodat ze impulsieve aankopen zullen verrichten. B2b-webshops zijn juist meer gefocust op efficiëntie en functionaliteit. Bij b2b-webshops is het belangrijk dat de klant snel en effectief bestellingen kan plaatsen. Advies voor een beginnend B2B-bedrijfHet opzetten van een b2b-webshop hoef je niet alleen te doen. Er zijn genoeg online bronnen die je kunnen ondersteunen bij het opzetten van je online winkel. Voor een praktische gids kun je terecht op de website van Ecomwise, waarin je alle nodige informatie kan vinden voor het runnen van een b2b-webshop. Gecompliceerde begrippen en concepten worden in duidelijke taal voor je uitgelegd. De gids van Ecomwise kun je hier bekijken: https://www.ecomwise.com/b2b-webshop/. Ook is het via deze website mogelijk om advies te vragen rondom je b2b-webshop, dus schroom niet om hier gebruik van te maken. Na het opzetten van je b2b-webshop ben je er nog niet. Je moet natuurlijk ook reclame maken voor je bedrijf om je naamsbekendheid en zo je omzet te vergroten. Online marketing is ontzettend belangrijk geworden de laatste jaren, maar het kan flink lastig zijn om op te vallen tussen alle andere bedrijven. Ook voor digital marketing is het een goed idee om een extern bedrijf in te schakelen om je te ondersteunen. Een mogelijk social media marketing bureau die je kan helpen is Digital Inside. Bekijk hun website via de volgende link: https://www.digitalinside.nl/social-media-marketing/. |