Artikeltjesschrijven dat kan bij ons
Image default
Webdesign

Een webshop bouwer selecteren met zorg

Één van de grote uitdagingen bij het laten ontwikkelen van een nieuwe webshop is het selecteren van de ontwikkel- en/of design partij. In gesprekken is enthousiasme vaak niet de ontbrekende factor. Vanzelfsprekend spelen de door de verschillende partijen die je spreekt opgestelde begrotingen ook van invloed op je beslissing. Hoe maak je hierin een gedegen beslissing? Reach Digital helpt je verder.

Stel de juiste vragen

Zoals gezegd, aan enthousiasme meestal geen gebrek. Structuur en ervaring is vaak wat ontbreekt. En zeker dat laatste is, zeker als je niet heel veel kennis hebt van de techniek, moeilijk in te schatten. De volgende vragen kunnen helpen:

  • Hoe is planning georganiseerd binnen het bedrijf

  • Hoe kan ik prioriteit aangeven

  • Hoeveel capaciteit wordt er voor mijn project beschikbaar gesteld (per sprint/maand)

  • Hoe voorkomen we downtime

  • Hoe grijpen we in bij downtime

  • Hoe is het ontwikkelen, testen en in productie zetten van nieuwe functionaliteit georganiseerd

  • Werken jullie met scrum (een in praktijk goed werkende gewensde projectmanagement methode)

Voorbeeldcases beoordelen

Ontwikkel Partijen met de benodigde ervaring, zullen een aantal cases in hun portfolio hebben – of huidige klanten hebben – waarvan je veel kunt leren. Je kunt kijken naar hoe webshops uit de portfolio eruit zien, maar begrijp dat deze altijd afgestemd zijn op budgetten en wensen van klanten. Het geeft niet altijd een juist beeld van de potentiële kwaliteit die door deze partij kan worden gerealiseerd.

Wil je toetsen of deze partij webshops op de jouw gewenste schaal kan bedienen, kijk dan naar omzetten van hun huidige klanten. Er hoeft door de partij waarmee je in gesprek bent echt een gevoelige informatie te worden blootgelegd om deze vraag beantwoord te krijgen. Het is wel enorm waardevolle informatie. Indien je bijvoorbeeld met je huidige webshop 500.000 EUR per maand omzet, zoek dan een partner met cases waarbij sprake is van vergelijkbare omzet. Beoordeel zelf of je eventuele verschillen een risico vindt vormen.

Wat mag een webshop ontwikkeltraject kosten

Een goede manier om te beoordelen wat een software ontwikkeltraject voor e-commerce jaarlijks realistisch gezien mag kosten, is door te kijken naar omzet. We gaan er in deze situatie van uit dat je reeds over een omzet-genererende webshop beschikt. De vuistregel is: neem 3% tot 5% van de (beoogde) jaaromzet.

Voorbeeld: Draait de webshop dus 100.000 EUR aan omzet per maand en is de beoogde groei 50% (150.000 EUR per maand), dan is de rekensom: 12 maanden * 150.000 EUR = 1.800.000 EUR beoogd jaarlijkse omzet. Realistisch is om tussen de 54.000 EUR en 90.000 EUR te investeren. De doelstelling voor beoogde groei kan hiermee behaald worden, mits de investering in doorontwikkeling op juiste wijze gebeurd.

 

https://www.reachdigital.nl/