John de Mol Jr., geboren op 24 april 1955 in Den Haag, is een van de meest invloedrijke figuren in de wereld van televisieproductie en media. Met iconische televisieformats als Big Brother en The Voice heeft hij internationaal succes geboekt en aanzienlijk bijgedragen aan de moderne televisiecultuur. Daarnaast heeft De Mol zijn ondernemerschap bewezen met bedrijven als Endemol en Talpa Media. Zijn vermogen wordt in 2023 geschat op maar liefst 1,8 miljard dollar. Begin van een televisie-imperiumJohn de Mol Jr. begon zijn carrière in 1973 en legde al snel de basis voor zijn toekomstige succes in de televisie-industrie. Hij richtte John de Mol Produkties op en ontwikkelde hierin programma’s die al snel nationale aandacht trokken. Zijn grote doorbraak kwam in 1994, toen hij samen met Joop van den Ende het wereldberoemde productiebedrijf Endemol oprichtte. Endemol werd al snel een pionier in de reality-tv-industrie, met formats die miljoenen kijkers trokken. Met Endemol ontwikkelde De Mol televisieshows die wereldwijd werden verkocht. Tot zijn beroemde creaties behoren game- en realityprogramma’s als Deal or No Deal (Milljoenenjacht), Fear Factor, 1 vs. 100 en uiteraard Big Brother, dat een revolutionaire tv-vorm introduceerde waarbij het dagelijkse leven van deelnemers onder 24/7 toezicht stond. Endemol werd een wereldwijd imperium en versterkte De Mols reputatie als een vindingrijke televisieproducent. De verkoop van Endemol en de volgende stapNa het succes van Endemol besloot John de Mol in 2000 zijn belang in het bedrijf te verkopen aan het Spaanse Telefónica. Deze deal maakte De Mol tot een van de rijkste mensen in Nederland, terwijl hij aanbleef als creatief directeur bij Endemol tot 2004. Kort daarna richtte hij zich op nieuwe media-avonturen. De volgende grote stap in zijn carrière was de oprichting van Talpa Media in 2005. Het bedrijf produceerde programma’s zoals Ik Hou van Holland en lanceerde een eigen televisiezender, met de naam Tien, later omgedoopt tot Talpa. Hoewel de zender zelf niet het succes bleek waarop werd gehoopt, bleven de Talpa-producties populair. Uiteindelijk verkocht De Mol de zender en Radio 538 aan RTL Nederland, waar hij wel een aandeel behield. Wereldwijd succes met The VoiceEen van John de Mols grootste wapenfeiten is het format van The Voice. Deze talentenjacht werd gelanceerd in 2010 als The Voice of Holland en introduceerde het concept van “blind auditions”. Bij deze audities wordt de jury met de rug naar de kandidaten geplaatst, waarbij de focus volledig ligt op de stemkwaliteit. Dit vernieuwende idee maakte het programma bijzonder populair en onderscheidend in een overvolle markt van talentenshows. Al snel werd The Voice verkocht aan televisieproducenten wereldwijd en beleefde het zijn internationale première in 2011 in Amerika, met John de Mol en Mark Burnett als uitvoerend producenten. Tegenwoordig is The Voice een van de meest aanpastbare en succesvolle programmaformats ter wereld, uitgezonden in tientallen landen en lovend ontvangen door zowel critici als kijkers. Overnames en strategische partnerschappenNaast het ontwikkelen van televisieformats bleef De Mol actief op de mediabedrijfsmarkt. Zo werkte Talpa in 2011 samen met het Finse mediaconcern Sanoma om de Nederlandse tak van SBS Broadcasting over te nemen. Dit stelde De Mol in staat een breed portfolio van televisie- en radiokanalen te beheren, waaronder SBS6, Net5 en Veronica. Hoewel SBS Broadcasting geen ongekend succes werd, markeerde deze strategische overname zijn ambitie om controle te houden over grote delen van de Nederlandse mediamarkt. Daarnaast investeerde hij in privéprojecten buiten de televisiewereld, zoals aandelen in Spyker Cars en Versatel Telecom. Deze diversificatie van investeringen draagt bij aan zijn grote financiële vermogen en zijn reputatie als visionair ondernemer. Privéleven en artistieke invloedJohn de Mol komt uit een creatieve en mediagerichte familie. Zijn zus, Linda de Mol, is een bekende Nederlandse actrice en presentatrice, die ook met Endemol-producties heeft gewerkt. Samen hebben de broer en zus bijgedragen aan de ontwikkeling van de Nederlandse televisie. Wat betreft zijn persoonlijke leven was De Mol eerder getrouwd met zangeres en actrice Willeke Alberti, met wie hij een zoon heeft, Johnny de Mol. Zijn zoon heeft een eigen carrière opgebouwd in de televisiewereld, waarmee de familietraditie wordt voortgezet. De Mol heeft naast zijn openbare prestaties veel in de achtergrond gewerkt, zonder spectaculair in de schijnwerpers te staan. Dit heeft hem een soort mythische status gegeven in de Nederlandse mediawereld. Zijn vermogen, gecombineerd met zijn invloed en visie, maakt hem een onmisbare figuur in de internationale televisiegeschiedenis. |